Samen bewegen | Personal Trainer & voedingstherapeut Sylvia

Hoe gaan wij te werk?

Personal training & voedingstherapeuting

Het OPT model - De basis

Men gaat ervan uit dat alle spieren goed aanstuurt. Ons lichaam heeft de aanpasmogelijkheid aan wat het meest doet. Iemand die een zittend beroep heeft, zal zijn of haar lichaam zich aangepassen hebben aan de zithouding. Deze aanpassing zorgt ervoor dat er bepaalde spieren overactief worden en andere spieren dan weer te lang.

Een ander voorbeeld: een dame die dagelijks op hoge hakken loopt, zal duidelijk verkorte kuitspieren hebben omdat het lichaam zich aangepast heeft aan die houding van hoge hakken te dragen.

Ons lichaam heeft ook agonisten, antagonisten en synergisten. In begrijpbare taal is dat het volgende; iedere beweging dat we doen is eigenlijk, na aansturing van signalen uit de hersenen, een samenwerking tussen spieren en gewrichten en zenuwen. Stel, bij het plooien van je arm is de hoofdspier die deze beweging moet uitvoeren de agontist, de biceps brachi. De spier in je onderarm wordt dus langer, en doet een tegengestelde beweging. Deze wordt de antagonist genoemd. Hier in dit geval is dat de triceps. Maar bij een disfunctie van de biceps, als die te stram is bijvoorbeeld gaat er een synergist helpen of zelfs heel de beweging overnemen. Het lichaam doet er alles om toch de beweging te kunnen uitvoeren. Mét de verkeerde spieren dus, waardoor pijn, overbelasting en ongemakken kunnen ontstaan.

Hier is de taak van de coach om eerst alle spieren op lengte te brengen en de te lange op te trainen om zo optimaal te kunnen bewegen! Dit is natuurlijk heel simpel uitgelegd. Zo maakt het lichaam tal van aanpassingen, waardoor we gewoon zijn om de verkeerde spieren te gebruiken, en daardoor krijgen we ongemakken zoals pijne onderrug, nekpijn, …

FASE 1: Stabilisatie

In de eerste fase van het OPT model, de stabilisatiefase, wordt de nadruk gelegd op stabilisatie! Er wordt 4 tot 12 weken, naar gelang de noodzaak bij de klant, geoefend in deze fase. Allerlei onstabiele oefeningen worden gegeven om de mobiliteit van de spieren optimaal te krijgen.

FASE 2: Uithouding

In de tweede fase gaan we een stap verder en wordt er meer dynamiek toegevoegd in de oefeningen. Ook hier wordt er naar nood 4 tot 12 weken gewerkt.

FASE 3: Spieren

In de derde fase (optioneel) wordt er nadrukkelijk aan spiergroei gedaan. Dit is natuurlijk afhankelijk of dat de wens is van de klant.

FASE 4: Sterker worden

In de vierde fase gaat het hem over krachtontwikkeling. Sterker worden in het algemeen. Het is wel zo dat als je bijvoorbeeld van fase drie naar vier wilt gaan, er even teruggegrepen wordt naar de eerste fase om de stabiliteit terug te brengen maar dat is het voordeel van ‘een geheel op maat geschreven programma’, het lichaam van de klant geeft aan waar de klant zich bevindt en wat er nog veranderd moet worden…

FASE 5: Kracht

In de laatste fase gaat het om snelheid van kracht. Hier komen heel dynamische oefeningen aan bod met allerlei materialen… Een dynamisch programma.

Mijn werkwijze

Intake

Tijdens de intake doe ik een bewegingsanalyse waar de onderactieve spieren en de overactieve spieren ontdekt worden.

Persoonlijk programma

Op basis van de intake wordt een programma op maat gemaakt. Ook worden tips en tricks meegegeven en voedings-en lifestyle advies.

Samen bewegen

We trainen samen.
Zo zullen we stap voor stap samen dichter bij ons einddoel komen.
You can do it!

Je bent overtuigd en wil starten?

Vraag een gratis intake gesprek aan
Contacteer ons
 personal coach en trainer Sylvia van samenbewegen te Brugge, Oostkamp en Hertsberge
"Enjoy: Haal zoveel mogelijk plezier uit wat je doet. Genieten! Geniet van een plezierig leven!"
“Energy: Doe alles met een positieve energie! Haal energie uit wat je doet en straal dat ook uit!"
“Emotionally: Blijf in contact staan met je emoties! Luister naar de buikgevoel. Druk ook je emoties uit en vertel hoe je je voelt!”